Úterý 12/05/2020

Milá veřejnosti našeho společenství z 1.A. Nejsilnějším tématem, které opět rozhýbalo naše emoce, je nástup dětí do školy 25/05. Cítím napětí kolem čísel, která mám v tuto chvíli u sebe nashromážděná na středeční schůzku. Od vyhlášení dotazníku až po sběr dnešních dat jsem možnost o celé situaci hlouběji přemýšlet a vidět ji z více možných stran. Spíše než vyřčená čísla je ale určitě důležitější příběh, který se za volbou /A /B /C /D skrývá. Podmínky tak, jak byly stanoveny vládou, ukrývají nárok na jednu běžnou třídu /28 dětí – mocný počet, který si vláda navzdory učitelské praxi prosadila/ čtyř profesionálů z řad pedagogů. (Přihlásí-li se všech 28 dětí, musí být třída rozdělena na dvě skupiny a tyto pak potřebují dopoledne jednoho nového třídního a jednoho nového vychovatele.) Počítáme s tím, že máme ve škole nějaké síly na dopomoc – např. asistenty pedagogů pro integrované děti. Ale pokud ty chtějí též nastoupit, můžeme je rovnou odečíst. Interní záležitost školy? Už dávno ne. Jdeme do školy pracovat, aby jiní mohli nastoupit do práce, aby jiní pomáhali tím, že ač je to náročné a dítěti se stýská, odlehčí škole svoji výdrží a solidaritou. A právě zde se dostáváme na tenký led. Respektuji volbu každého z Vás. Středeční schůzka může ještě do rozložení sil zasáhnout, díky Vašim komentářům budu vědět, koho případně oslovit. Díky za ně. Nechme to teď prosím otevřené, udržuji v sobě víru, že se situace poskládá ke spokojenosti nás všech.

Psaní

Tento týden bude ve znamení “sežeň si pro dítě III. díl písanky”:). Velice si to usnadníte tím, že se v tomto týdnu stavíte na náměstí u pana Borovského v drogerii Jasmín a o písanku ho požádáte. On si Vás škrtne na seznamu a písanku vydá. Jednodušší způsob jsem nenašla.

Uloženka

Předpokládám, že bychom to mohli všichni do neděle stihnout. Práci z tohoto dílu budu tedy zadávat až od příštího týdne. S tímto dílem přijde i jedna velká změna, na kterou většina dětí již čeká. Připravte si pero, třetí díl začneme zkoušet perem. Kdo nemá, doporučuji cestu od pana Borovského rovnou do papírnictví paní Otáhalové. Tam mají kvalitní pera a ochotně poradí. V pondělí budeme pera sdílet. Těším se!

Tento týden bude nekomplikovaný, přepíšeme vždy 6 slov.

Zde je jejich volba pro úterní den:

král, krápník, boule, bratr, Jirka, Zdena

Čtení

PS str. 33 / předvídání

Prohlédneme si obrázek, opět zahájíme rozhovorem, o čem dneska budeme číst a opět si zopakujeme, co znamená strategie předvídání. Budeme vyvozovat, co se nejpravděpodobněji stane dál.

Při čtení budeme sledovat, co všechno musela slepice udělat, aby vajíčka vyseděla.

Budeme číst a po každé větě se zamyslíme, jestli informace v ní obsažená vypovídá o tom, co slepice s vajíčkem dělala nebo nikoliv. Pokud se věta slepičí péče týká, vybarvíme ji.

Nápověda: Udržovala je v teple. /Zahřívala je./ Každý den je zobákem obrátila.

Čteme

Nepodceňujte fázi, kdy dítě po každé přečtené větě přemýšlí nad jejím obsahem. Dnes jsem dostala ukázkové video takové práce (byla to náhoda) a já si touto náhodou uvědomila, jak cenné to je, když dítě skutečně pečlivě přemýšlí nad obsahem přečtených slov.

Po čtení

Vypracuj úkoly za textem

Pusť si video. Slepice na něm chybí, vajíčko je asi z umělé líhně, ale líhnutí je tam tedy s celou parádou. Úžasné.

Tip: Vypracuj list do svého deníku. Ten by měl obsahovat obrázek z četby a alespoň jednu informaci, co musí slepice s vajíčkem dělat, aby se jí vylíhlo kuřátko. List je nepovinný.

Matematika

PS str. 31 nebo 33 / vypočítej jeden libovolný sloupek jako rozcvičku

PS str. 33 / oranžová kytka

Tabulka je pro děti těžká, nebudou se v ní umět orientovat a těžko budou rozumět bez naší pomoci tomu, co se po nich chce. Doprovodný komentář jim alespoň zprvu může přijít vhod. První tabulka je na sčítání. Mám 10 a mám 7. Sesypu to dohromady a výsledek zapíšu. Druhá tabulka je na odčítání. Mám 16, odeberu 6, zbylo mi 10 – tento výsledek zapíšu.

PS str. 35 / modré sluníčko, oranžová kytička – Pojmenuj všechna tělesa. Stejná tělesa vybarvi stejnou barvou. Např. Všechny kužely vybarvím … žlutě…

Máme hotovo 🙂

Malá douška na závěr: Ačkoliv byl čtecí list o Petrovu oblékání nepovinný, sešla se hezká řádka prací. Měla jsem z nich radost, již zejména kvůli osobitosti, s jakou k listům každé dítko přistupuje. Mrkněte do galerie, nabíraná fota jsem tam vložila.

Hezký den.

Příklady dobré praxe.