Dopis Rodičům

Milí rodiče,

od prvních dnů karantény vím, že bych nejraději stála v učebně před tabulí a dívala se do obličejíků Vašich dětí. Stýská se mi. Ale stesk není to hlavní, proč bych tak nejraději učinila. Důležitým faktorem je především tlak, který vytváří moje vnitřní odpovědnost učitele vůči Vašim dětem. Hlavou se mi honí mnoho otázek. Každý učitel je teď “v tom” sám. Není vedení, které by nabídlo pomocné nástroje, takže to, co mohu nabídnout je jen sama sebe a to, jak o práci uvažuji. Hlavou se mi honí spousty otázek směrem na vzdělávání Vašich dětí, chybí mi zpětná vazba jak vyučování doma vypadá a to vytváří vnitřní chaos, který je potřeba začít nějak promyšleně zklidňovat. Nemyslím si totiž, že stačí zadat čísla stran a pracujte si…, protože pak nemám nástroj jak ověřit, pracuje-li dítko doma správně. A ani nástroj, jak mu při práci z dálky pomoci. Proto přicházím s několika návrhy, které se ale mohou v průběhu přibývajícího času a přibývajících zkušeností měnit. Domácí výuka je výzva pro nás všechny. Já ji tedy přijímám 🙂 !

1) Napište mi prosím každý pár shrnujících slov, které by vystihly domácí výuku v minulých dnech. Cokoli se Vám za tento týden honilo hlavou, pište. Už to může být pro mě orientace, na co se mám v budoucím zaměřit.

2) Pro svůj klid a případné další zpětné vazby budu tentokrát práci strukturovat po dnech a pokusím se Vám poskytnout návody a tipy, jak při práci můžete postupovat.

3) Ne všichni, ale někdo by třeba uvítal spojení. To Vám tedy nabízím formou telefonického hovoru. Každý den od 9,oo do 10,oo budu pro Vás na telefonu, potřebujete-li něco k výuce, volejte.

4) Čtení. Srdce mi krvácí z toho, že nemohu děti vést k dobrému porozumění textu sama. Mám tuhle část čtení vášnivě ráda :). Pokusím se proto podat instrukce, jak bych s dětmi pracovala ve třídě já. je to na Vás, máte-li čas a zájem postupovat podle nich Jsme v době, kdy záleží na každém z nás a zároveň se musí každý sám zařídit.

5) Máte-li zvýrazňovač, fajn, děti s ním rády pracují. není-li, nevadí, poslouží dobře i pastelky. zvýrazňovač nám poslouží při práci s textem. Mějte ho po ruce.

6) U psaní cvičíme nejen krasopis, ale i čtení psacího písma. Dítko by mělo vždy nahlas přečíst slovo, které se chystá psát.

7) Najděte doma sešit – blok – papíry ve formátu A4 – děti budou vytvářet deník, který je bude rozvíjet v jejich pisatelství, všeobecném přehledu a bude úzce suplovat předmět prvouka aneb člověk a svět kolem něj. Občas domácí práci na něj odkážu.

8) S pomocí staršího syna zkoušíme pro děti vytvořit učení pomocí PC techniky. To ale nechám jako překvapení. (Jestli se syn zdravě prokouše anglickým návodem)

9) Rozvrh hodin – tak jak visí v učebně – je pasé. Přesto na něm něco je – kopíruje přirozený dětský vývoj. Měli bychom myslet na to, že děti potřebují nejen základní trivium (číst, psát, počítat), ale též se hýbat, malovat, zpívat či v rámci pracovních činností doma pomáhat…

10) Používám na mobilu aplikaci WhatsUp. Chcete-li sdílet foto z domácí výuky, ráda ho uvítám.

APELUJI!!
Je-li to trochu možné, dodržujte s dítětem pravidelný školní režim. Dopoledne je kapacita mozku nejvíce připravena, neodkládejte školu na pozdější hodiny. Pořad ČT UčíTelka je hezký nápad, ale nenahradí školu jako takovou. Nenechte proto děti sedět celé dopoledne před televizí s nadějí, že je pořady samy vzdělají. (Píšu tyto řádky s vědomím, že jsou mezi námi lidé, kteří nemohou být s dítkem dopoledne doma, jak by si přáli a musí chodit do práce. Uvažuji, jak náročné to musí být skloubit dohromady. Je pak samozřejmostí, že dítko pracuje s mamkou odpoledne, kdy si mamka může u učení dát klidnou kávu :))

Bylo to dlouhé, díky.