Středa 15/04/2020

Haló, haló, na vědomí se dává, že třída 1.A je plná nových mravenců. Domácí výuka má i své přednosti. Jednou z nich je pracovitost dětí. Při práci ve třídě by jistě bylo i spousta miminek:) Jdeme na to!

Čtení

Čteme s porozuměním str. 22 / Nová čtenářská strategie – Porovnání

Než začneme číst, musíme se zaměřit na samotnou strategii a pomoci dětem pochopit, co je porovnání. Je to vlastně ve smyslu porovnávat se s někým, ale v žádném případě ne ve smyslu porovnávat se s někým:)

U dětí, obzvláště v mladším školním věku, hraje porovnání se s někým velkou roli, ale velice často roli špatného sluhy. Děti se teprve učí, že porovnáváním a následným trápením se závistí či frustrací nám k radosti a přátelskosti mnoho nepomáhá. Uvědomování si ale vzájemných rozdílů ve smyslu vlastní ceny – ty to děláš tak a já zas tak / ty prožíváš rád tohle a já zase rád tohle .. už za školní zmínku jistě stojí. A právě taková hodnota se čtením knih může ukázkově rozvíjet a my si na ni budeme v tomto a možná i dalším týdnu více svítit. A jak jinak na začátku, než životem samým. A pomůže nám k tomu pracovní list, tzv. Vennovy diagramy zde:

Můžete tisknout nebo pouze do deníku, ale též se pouze podívat a pracovat ústně!

Před čtením

Pravá část kruhu je územím mamky/taťky/ babičky, levá část kruhu je územím dítka. Naše společné území je prostřední část. Začneme spolu rozhovorem, ve kterém budeme hledat co je pouze moje, co je pouze tvoje a co máme společné. Můžeme hovořit o čemkoliv, co nás napadne. Cílem tohoto rozhovoru je ubezpečit se, že dítko strategii pochopilo a i že rozumí zaznamenávání. (Můžeme, ale nemusíme osobní věci do listu zaznamenávat, k tomu dojde až v dalších dnech po čtení textu, měli bychom ale alespoň ukazovat, co by kam patřilo. Je to důležitá příprava, aby nám to zítra písemně už hladce šlo, proto ji nepodceníme 🙂

Nápověda: já miluji zmrzlinu – co ty ? kam to zaznamenáme – tvoje území, moje území nebo to máme společné…. já rád jezdím na kolečkových bruslích – co ty – tvoje území, moje území nebo to máme společné? … atd.

PS str. 22 – podívej se na obrázek. Už víš, že budeme dneska porovnávat. Budeme porovnávat dvě dívky- Dorku a Alenku. Dobře se dívej. Dokážeš sám najít, co mají děvčata společného? Co je na nich odlišné, čím se liší? Dora má dlouhé vlasy a mašličky. Její tričko vybarvi růžovou barvou. Alena má čepici. Její tričko vybarvi zeleně.

Čtení

Ke čtení budeš dneska růžovou a zelenou pastelku potřebovat. Růžově budeme vybarvovat ty věty, které hovoří pouze o Dorce. Je to barva jejího trika. Zeleně budeme vybarvovat ty věty, které hovoří pouze o Alence. To je barva jejího trika.

Dítko čte nahlas dospělému. Text není dlouhý, měly by děti zvládnout celé samy. S určováním barev mu pomáháme třeba tím, že po každé větě s ním vedeme rozhovor.

Po čtení

Vrátíme se k listu Vennových diagramů, stačí pouze ústně. Kam a co bychom zaznamenali Dorce, kam a co Aleně a co bychom zaznamenali do společného území?

Kdo by chtěl ale býti pilným mravenečkem a vyzkoušet si pracovní list zpracovat po čtení již dnes, může zde. ukázky dobré praxe budou pro budoucí příklad jedině vítány.

Uděláme úkoly pod textem. Ty čte tradičně dospělý. A máme hotovo.

Psaní

Písanka str. 19 – nácvik písmenka Š, š

Vzhledem k tomu, že děti naposledy trénovaly s, S, mají zřejmě v živé paměti. Komu pomáhají doprovodné řečičky, je to : /Začínám na horní lince/

Vlevo točím vajíčko, ale nedotočím, něž se dotknu padám rovně dolů až na link u a háček.. ! pozor, další háček musím napsat nad písmenko

Píšeme celou stránku, asi to půjde rychle a snadno, slova šiška a liška budou též psace, vůbec nerozumím, proč písanka navádí na malé tiskací písmo. Nesouhlasím, prosím škrtněte:) !

Matematika

PS str. 20 / celá

1. oranžová kytička

Začala bych ústně. Vytasím číslo: 12. Tvým úkolem je říci tři následující čísla po tom mém. (Tedy dítě správně praví 13, 14, 15) Postup cvičíme i obrácený. Tasím číslo 12. Tvým úkolem je říci tři předcházející čísla. (Tedy 11, 10, 9). Pokud by Vaše dítko tápalo, máme přece vyrobené kartičky, klidně cvičíme na nich.

Vypracujeme cvičení

2 zelená kytička

Opět cvičíme nejprve několik kol ústně a opět, kdo potřebuje, vezme si k ruce kartičky. Tasím číslo 12. Ty řekni tří čísla, která jsou větší než to moje. Apod.

Vypracuj cvičení.

3. žluté sluníčko – poslední řádek nemáme ještě nacvičený, není třeba ho dětem nutit. Komu nečiní problém, udělá to sakum prásk°

Opět procvičujeme pojmy desítka /sklenička/ a jednotka. Dítě zapisuje pomocí rozkladů. Už to zná a je to pro všechny snadné. Těžké může být pouze porozumět grafickému organizéru, který se nám ve cvičení nabízí.

Příklady dobré praxe.