Úterý 26/05/2020

Dneska se to bez krátkého úvodníku neobejde. Alespoň tak to cítím. Mám představu, že většina z nás přemýšlí o tom, jak se dneska ta sedmička dětí ve škole měla, jaké by to pro dítko bylo, kdybych byl býval zvolil v dotazníku jiné písmeno než D.

Přes počáteční rozpaky, kdy namísto halasného přivítání po tak dlouhé a dobrodružné době na sebe koukáte do rouškou zakrytých obličejů, míříte si na čelo něčím, co vypadá jako pistole, byť by to měřilo jenom teplotu, sprchujete se dezinfekcí každou půl hodinu, to máme za sebou a bylo to myslím osvěžující. Zase něco jiného. Ne lepšího, ani horšího, ale jiného, co přineslo změnu. Jistá stísněnost podmínek, kdy je ve třídě pouze osm lavic a zbytek se hromadí tam, kde za dobrých časů býval koberec a vy nemůžete nemyslet na ty, kteří v nich běžně sedí, ale teď jsou kdesi v domácích školách a vám se prostě trochu stýská, kdy na WC chodíte tak tajně, aby vás nikdo neviděl, ale především nepotkal, kdy vyskočíte z lavice a učitelka na vás křičí “roušku!”, je vyvážena vzájemností a možná jakýmsi spiklenectvím, že nás čas a místo na chvíli spojilo do mimořádné komunity. Děti pracovaly skvěle, byla jsem užaslá, doslova, jak zvládaly tempo, které se na ně hrnulo a bylo mi jasné, že pochvalu si nezaslouží jenom Ti ve školních lavicích, ale všichni, kteří do těchto dnů tak pečlivě pracovali. Mělo to smysl, že jste to nevzdali. Jako by březen, duben, květen nebyl žádný čas, prostince jsme navázali. Byl to zvláštní pocit. Jakési tiché, pietní, ale radostné štronzo, když začali psát. A proto Vám to píši, abych se s vámi podělila a kousek toho radostného štronza do Vašich domovů přenesla. Díky!

Pondělní fotogalerie je svědomitě naplněna, můžete se tam se všemi propojit. Ze třídy jsem natočila i krátké video, libo-li … 🙂

Čtení

Vytvořila jsem kvíz. A když mám radost, tak jsem vybrala veselou knihu. Vše znáte. Už jste kvízoví mistři, proto jsem si dovolila míchat otázky. Někdy budete zatrhávat správnou odpověď, jinde budete psát slova do počítače. Reporty vše uvidí. Pracovní list po dočtení ofoťte a zašlete obvyklým způsobem. A zase děkuji :).

Po kliknutí na odkaz se otevře okno. Do políčka /Enter a game code/ zadáte tento kód   9839069 a kliknete na /join/. Do bílého pole zadáte jméno dítěte a kliknete na políčko / Start game /. Před startem ještě vyskočí pravděpodobně reklamní okno, které křížkem vpravo nahoře jednoduše zavřete. A znovu /Start/ pro začátek hry. 3…2….1….HRA

https://quizizz.com/join

Pracovní list ke stažení zde:

Psaní

Úplně všechny práce, které přišly z domovů, měly vepsány všechny čtyři věty. V učebně jsme zvládli věty tři. Psaní “odvalovalo” parádně, krátili jsme však čas poučováním do třídní knihy o zásadách hygienických i pravidlech bezpečnostních.

Dnes přibereme další písmeno – psací c,C / Písanka str. 8-9

Písmenko c,C není nijak záludné. Malý háček, rovná záda /nic nedbáme, že jsou v písance trochu ohnutá, my klidně přeháníme s narovnaností, ať máme v budoucnu kam polevovat./

Malý háček, rovná záda, dotknu linky, zadeček a odtáhnu.

Velké psací C začíná kudrlinkou, to jo, ale jinak stejně. Rovná záda, zadeček, dotknu linky a odtáhnu.

Slova, která na stránce jsou uvedená stačí napsat jednou a napíšeme pouze celer, Cecilka, Vánoce. Tiskací Cecilu klidně vynecháme.

Zas by ale bylo fajn, kdyby děti věděly, co je celer.

Matematika

Učivo 1. třídy máme dobráno. Dítě by mělo umět sčítat a odčítat do 20, orientovat se na číselné ose, porovnávat čísla, řešit jednoduché slovní úlohy. Už budeme pouze opakovat nebo občas rozvíjet věci navíc.

PS str. 39 / druhý sloupek

PS str. 40/ Dneska jsem zjistila, že první slovní úlohu ještě nemáme, čemuž moc nerozumím proč, ale OK, teď ji tedy doděláme. První slovní úloha / Paní Malá si koupila 6 mrkví…. Slovní úlohu dávám jen jednu, aby si ji dítko třeba i samo přečetlo. To by bylo dobré a prospěšné.

PS str. 41 / žluté sluníčko / první a druhý sloupek rozkladů / K práci můžeme opět využít skleničkovou desítku, vždyť ji vlastně budeme opakovat. Děti se zde neučí nic nového, jen graficky znázorňovat ten rozklad. Bude-li dítko umět bezpečně vypočítat výsledek, ale s rozkladem se bude trápit, nezoufejte. Je zde na trhu i hodně vědeckých názorů, že nutit děti do rozkladů je zbytečnost. Proč je ale nezkusit a nepokusit se zvládnout je, třeba že mi nevoní…

A je to. Jdu domů připravit práci na zítřejší den. Mějte se fanfárově, děti 🙂

Příklady dobré praxe.