Středa 27/05/2020

Pozoruji se a pozoruji, co se kolem děje. A vidím změny. Děti přišly do třídy s cílem napsat úkoly, které jsou třeba. Sednou a pracují bez zbytečných průtahů. Je to ohromná zralost, o které jsme do 11/03/2020 pouze snili. Vím, že hodnotím po dvou dnech a na hrstce dětí a také vím, že Ti doma si samozřejmě dovolí více odporovat, protahovat, dát rodičům zakoušet… Úvodem chci spíše vyjádřit všeobecnou domněnku, že distanční výuka v domácnostech ponese své plody. Domněnka vychází z představy, že zralé či zralejší je přínosnější a chutnější než pravý opak tohoto pojmu. Bude ta změna k lepšímu trvalá?

A má to smysl! Ranní výuku ve třídě zahajujeme reflexí prací z předešlého dne. Prohlížíme fotky, čteme práce těch dětí, které do třídy nedochází. Tolik pozornosti přítomného dětského publika je mojí radostí. Děti se zájmem poslouchají, kdo, co na stránkách publikuje, nad některými fakty o hroších se vedly dokonce disputace:) Tak ještě vydržíme ? !

Psaní

Psaním ve třídě začínáme. Nepřestane mě udivovat, jak výrazně se psaní posunulo. Děti píší soustředěně, bez chyb a ve svižném tempu. Stránku c,C jsme měli za chvilku hotovou.

Dnes podpoříme ještě nácvik psaného c,C, ale přidáme háček. Písanka str. 10-11 / budeme psát pouze psací slova: čaj, čáp, Čenda, malý čolek a z přepisu bereme pouze větu Špaček je pták. Tu napíšeme psacím písmem. Když to ještě shrnu z druhé strany, tiskací slova Čápi, Čaj Čenda nám neublíží napsat, ale já na nich netrvám.

V písance jsme narazili na slovo čolek. Měli bychom vědět, co to je, máme-li to psát. Klikni na odkaz 🙂

https://www.digimanie.cz/galerie/files/2/3/7/9/7/3/_dsc1795_2.jpg

A co píše wikipedie: Čolek obecný je obojživelník /stejně tak jako žába/, který žije v listnatých lesích, parcích, na loukách, v děrách a v mechu. Rozmnožuje se na menších vodních nádržích, lesních rybníčcích a v kalužích.

Čtení

Cílem čtenářské dílny je vědomě načíst další kousek ze své rozečtené knihy. Potvrzení vědomého čtení dostane paní učitelka v závěrečné reflexi v pracovním listě.

Pracovní list ke stažení zde, prohlédni si ho a přečti, co Tě dneska čeká:

Téma dílny: Prostředí, ve kterém se hlavní postava pohybuje.

Prostředí, ve kterém žijeme tvoří příroda, ve které se pohybujeme, nábytek, který jsme si domů koupili, domy a stavby, které člověk ve městech postavil, drobnosti, které máme postavené na památku na své poličce v pokojíčku …

Takové prostředí se snaží každý autor vytvořit i pro svoji knižní postavu, o které si právě doma čteš. Budeš-li si více všímat, rychle porozumíš, které věci postavu při čtení obklopují, kudy třeba jde, co bere do ruky, co vidí kolem sebe. A právě to budeme dnes zkoumat.

Podívej se na přiloženou fotografii.

Tu jsem pořídila včera odpoledne, kdy jsem se jela projet na kole. Cestou mě chytl prudký déšť, před kterým jsem se schovala do jedné autobusové zastávky /takové té budky, jaké bývají na vsích/. Měla jsem čas rozhlédnout se kolem, kde to jsem, co vidím, a tedy právě trochu prozkoumat, jaké prostředí mě obklopuje. Kdybych vyplňovala pracovní list podle skutečnosti, napsala bych si tam toto:

AUTOBUSOVÁ ZASTÁVKA, STROM KAŠTAN, KOSTEL, SILNICE, ŠEDÉ MRAKY

A při čtení to bude hodně obdobné. Budeme se pozorně dívat z okna autobusové budky:) Natočila jsem Ti opět krátké video, ať víš, jak na to.

Těším se na sdílené čtenářské listy. Díky!

Matika není přeci v rozvrhu. Máš hotovo, utíkej se rozhlédnout kolem sebe ven:) !

Příklady dobré praxe.