Pondělí 30/03/2020

Čtení

Za sebou máme čtenářské strategie Hlavní myšlenky a Kdo je hlavní postava a co tato postava dělá. V tomto a příštím týdnu se zaměříme na strategii posloupnosti. Řadit něco posloupně používáme během dne, aniž bychom si to třeba uvědomovali, několikrát. (Nejdříve udělám s dětmi školu, pak si dají oběd, potom se podívají na krátkou pohádku a pak půjdeme ven.) Tato strategie nám pomáhá pomocí tzv. signálních slov udržovat den strukturovaně, nikoli chaoticky:) V matematice řadí děti posloupně např. čísla a i ve čtení potřebujeme tu strategii ovládat. Pomůže nám později při písemném či ústním projevu, kdykoliv budeme potřebovat cokoli strukturovaně vyjádřit.

Jdeme na TO: PS Čteme s porozuměním str. 17, budeme pěstovat květinu:)

Před čtením:

Popovídejte si s dětmi nejprve o tom, jaká je jejich představa o sázení rostlin. Když chci zasadit rostlinu, co musím udělat nejdřív, co musím udělat potom a co pak a pak… K rozhovoru použijeme opět návodný obrázek u textu.

Jdeme do textu. Najdi v textu slova, která nám napovídají, v jakém pořadí se sázení rostliny správně odehrává. Tato slova zvýrazni. (zvýrazňovač, pastelka, zakroužkovat)

Jsou to slova: Nejdříve, Pak, Potom, Nakonec.

Čtení

Přečti si text. Připomeň si, že text čteme proto, abychom uměli vyprávět, co všechno a v jakém pořadí, sázíme rostlinu.

Po čtení (Tentokrát budeme pracovat pouze ústně)

Dospělý čte věty níže uvedené, dítko hledá v textu slova, která výrok správně dokončí. Zvýrazněná signální slova ti v hledání napomohou.

  1. Nejdřív vykopu ___________________.
  2. Pak tam dej _______________________.
  3. Potom naplň díru _________________.
  4. Nakonec květinu __________________.

Vypracuj úkoly za textem.

TIP: Zasaď si semínko (náhrada celé rostliny) do kelímku od jogurtu. Pozoruj každý den, co se bude dít.

TIP: Svá pozorování může zaznamenávat do deníku. Stačí jednoduchý popis. Např. 1. den – NIC 🙂

Psaní

Písanka str. 9, Oprav po Uličníkovi chyby a potom napiš věty správně. Opsat stačí pouze tři věty dle vlastního výběru.

Toto je velice těžké cvičení, děti se s ním prakticky ještě nesetkaly, budou potřebovat určitá vodítka, která jim práci usnadní. Nejsnadnější způsob jak jim pomoci je, že pod slovo, které obsahuje chybu, udělám dítěti malý puntík. (lípa, má, Kuba, Pája) Nejprve dítko zkouší najít chybu ve slově samostatně, nejde-li to, klidně mu pomůžeme. Důležité je ale o každé chybě pohovořit, proč je to špatně a jak to má správně vypadat. (Na začátku věty píšeme velké písmeno. Jména lidí píšeme s velkým písmenem.) Opravíme celé cvičení, psát však můžeme pouze 3 věty. Před psaním vždy čteme.

Matematika

Cíl: Zavádění pojmu desítka, jednotka, čtení číslic nad 10, číselná představa těchto čísel.

Připravte si:

1. Matematiku 3. díl

2. Kartičky s číslicemi 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20

3. “Skleničkovou desítku” máme připravenou již z minulého týdne. A právě teď se bude hodit 🙂

4. Drobné předměty (fazole, kostičky, figurky)

Začneme cvičit představu čísel nejprve u stolku pomocí připravených pomůcek. Předložte před dítko desítkovou skleničku a několik jednotek. Nechte dítě spočítat a vybrat k tomu odpovídající kartičku s číslem. Hrajte takto několik kol. Pro dítě jsou tato čísla neznámá, buďte tedy trpěliví 🙂

PS str. 8/ oranžová kytka

To, co jsme teď hráli ústně budeme procvičovat v písemné podobě do sešitu. V několika prvních kolech klidně dítěti vyznačujte desítku sami a ukažte jim do sešitu, jak budou řešení zapisovat. Jakmile dítko porozumí, může pracovat samo. Dbejte na to, aby dítko čísla v rámečku nahlas četlo. To se dnes může, ale i nemusí samostatně dařit. Vždyť teprve začínáme :).

TIP pro děti, které chtějí pracovat v matice navíc: Ps str. 3

Příklady dobré praxe.