Pondělí 04/05/2020

Dobrý den milí žáci z 1.A. Nadcházející týden, který právě zahajujeme v dnešní pondělí, je opět kratší, neboť mu bude chybět pracovní pátek. A to není špatné. Novinkou tohoto týdne je, že jsem za pomoci svého muže, připravila novou galerii “Pasování na čtenáře”. Když si ji otevřete, uvidíte portfolio dětí, kteří již dočetly svoji první knihu a přihlásily se tak do čtenářského řádu. Pokud je vaše okénko prázdné a kniha čeká na dočtení, budete mít z následující informace radost: Tento týden od 4/5 do 7/5 budeme čtení věnovat výhradně a pravidelně zdoláváním své knihy a zapisováním do Času číst. Nebude dílna, nebude kvíz, nebudou čtenářské strategie, každý den zasedneme ke knize a kousek si v ní popojedem. Podaří se někomu své okénko nově zaplnit?

Čtení

Čteme denně 10 – 15 minut, čtení zapíšeme do Času číst. Kdo má popsaný, může si vytisknout níže. Foto čtecího listu poprosím poslat ve čtvrtek na Whatsup nebo mail. Do poznámek zapisuji jednu větu, nejjednodušší je zapsat, co hrdina ten den dělal.

Pasovaní čtenáři se pokouší začíst do jiné knihy. Může se stát, že než druhou knihu k dočtení najdu, budu trochu tápat a lítat z jednoho čtení do druhého. Pokud se tak stane, zapisujete do času číst pokaždé název knihy tak, jak to který den zrovna “ulítlo”.

Pasovaní čtenáři mají pro tento týden též úkol navíc. Pošlou mi krátké shrnutí ke knize, kterou dočetli a chtějí ji představit ostatním. Nic velkého, na to by v medailonku stejně nebylo místo, stačí se podržet tohoto zadání:

1.Název knihy.

2.Hlavní postava a o co v knize dělala (o co se hlavně snažila).

3.Co na knize oceňuješ, co se Ti na ní líbilo, čím to je, že sis vybral právě tuto knihu a dokázal jsi ji dočíst až do konce, proč by si ji ostatní měli taky přečíst, která část byla pro Tebe nejzábavnější a proč. /Vyber si cokoli z této mé nabídky, na co dokážeš navázat/ Pošli mi prosím popisek zpět a já Ti ho do medailonku doplním.

Psaní

Než zadám práci, musím se vyjádřit k jevu, který je pro první třídu tak typický, ale mně díky karanténě trochu uklouzl. Je to psací nástroj zvaný PERO a většina dětí se těší, až dostane od paní učitelky povolenku začít jím psát. V běžném provozu vždy rozhodně přichází nějaký ten slavností den D a přichází rozhodně dřív než 4/5. Ráda bych se domluvila tak, že druhý díl písanky dopíšeme tužkou a pero si připravíme na třetí díl, který nás ještě čeká a já vymýšlím způsob, jak Vám ho předat. Při takové domluvě bych Vás potom poprosila o foto práce s novým perem, abychom si mohli v galerii vzájemně posdílet. To ale předbíhám do budoucna a dnes je dnes. Tužku, písanku str. 28-29, jdeme na nové písmeno. Psací ž, Ž.

Malé psací z je jednoduché kouzlo, kdy začnu psát r, jen mu strčím do ruky hokejku. (malá, úzká klička). /začnu na dolní lince, šikmo vzhůru, lehce zhoupnu, padám dolů, hokejka a vracím zpátky a odtah/

Složitější magie je opět psací velké písmeno Z. Nezačíná na žádné lince, tužku si položíme lehce pod horní linku a začneme: vlnka a vzhůru klička, nepadám dolů, ale lehce se vinu, dopadnu na linku a hokejka a vracím se zpátky a odtah.

První a třetí řádek jsou nácvikem části písmen, považuji to za zbytečné, lépe bude dětem znak předkreslit a nechat je psát již rovnou celá písmena.

Matematika

PS str. 29/ zelená kytka

Cíl: procvičovat sčítání a odčítání přes desítku pomocí jednoduchých slovních úloh.

  1. Dítko spočítá oranžové krychličky a jejich počet zapíše do oranžového čtverečku. Potom spočítá žluté krychle a ty zapíše do zeleného rámečku. Obě čísla porovná.
  2. Typ slovní úlohy na sčítání je následující: Zedníci postavili zeď, na kterou potřebovali 14 oranžových cihel a 1 žlutou cihlu. Z kolika cihel celkem je stavba postavena? /14+1=15/ Zapíšeme příklad na sčítání.
  3. Typ úlohy na odčítání je následující: Zedníci postavili zeď z 15ti cihel. Cihly, které potřebovali opravit si označili žlutě. Kolik zbylo na každé stavbě zdravých cihel? /15-1=14/ Tento příklad zapíšeme do odčítání.

Některé děti myslím spíše upřednostní udělat u všech staveb nejprve sčítání, tím opakováním tomu lépe porozumí a potom se vrátí na začátek a udělají u všech staveb odčítací typ. Je to na Vás, jakou strategii zvolíte.

PS 29/ modré sluníčko – asi nepotřebuje komentář.

Tak a pro dnešek je hotovo. Kdo ráno “chytnul pondělí”, může přestat nemoc simulovat a běžet na hřiště. Snad na to dětem nikdo z nás nenalít 🙂

.

Příklady dobré praxe.